Ontstaan visvijver

Goordonk is een in 1988 gegraven en in 1989 in gebruik genomen visvijver, gelegen aan de Oude Bredase baan ten noordwesten van Baarle Nassau. Het totale oppervlak van onze visvijver bedraagt ongeveer 1.6 hectare. De lengte van het water is ongeveer 160 meter. De breedte is ongeveer 120 meter. De gemiddelde diepte van het water is ongeveer 2.50 meter.
Het diepste punt is ongeveer 4 meter. De bodem van de vijver bestaat uit zand. De oevers van de vijver zijn begroeid met grassen en op diverse plaatsen staan er struik en boompartijen tot aan de oever.

De vijver heeft ook een verboden visgebied.

Dit wordt beschreven als paaiplaats en is een rustgebied. De visvijver is afhankelijk van grond en regenwater en staat niet in open verbinding met ander oppervlaktewater. In de vijver staan waterlelies, plompen en er zijn onderwaterplanten, goed voor het paaien van de vissen.

Rond de gehele visvijver ligt een wandelpad en er zijn op diverse plaatsen banken geplaatst waar men kan genieten van de natuur bij en om de visvijver.

Het omliggende gebied is uitermate geschikt voor een mooie wandeling in de bossen waarin de vijver is gelegen. De visvijver is in februari 2006 langs de oeverzone uitgediept. Daardoor is er een groter aantal meters bevisbare oever ontstaan. De visvijver heeft ook één steiger voor invalide vissers en een kort daarbij gelegen schuilhut. Tijdens de graafwerkzaamheden van 2006 zijn er twee steigers bijgemaakt aan de noord en oost kant van de vijver. Er geld een totaal meeneemverbod voor alle soorten vissen en planten.

In januari 2007 is er een kleilaag aangebracht. Deze vruchtbare kleilaag is er om de biotoop voor de vissen op een beter peil te brengen. Tevens dient deze kleilaag ervoor dat het water niet zo snel in de oevers rondom de vijver wegtrekt en zal het waterpeil langer op een aanvaarbaar niveau blijven.

Het water is niet ingebracht in de grote vergunning. Hierdoor mogen uitsluitend leden en dag en weekvergunninghouders het water bevissen.